5 tips for å sove bedre i natt
1 min

5 tips for å sove bedre i natt

Nattesøvn er avgjørende, noe alle som ikke får det kan testamentere. Her er tips for å sover bedre.
Publisert: 02.05.2016

1. Stopp å drikke kaffe og te NÅ!

Kaffe har en halveringstid som gjør at om du drikker det sent på dagen vil påvirke nattesøvnen negativt. Tips: ikke drikk koffein etter lunch.

2. Ha det mørkt på soverommet.

Lys forstyrrer søvnen. Om du ikke har helt mørke gardiner, ha på deg "fly-briller" (du vetd e du benytter når du skal se dum ut og sove på flyet...

3. Spis litt karbohydrater på kvelden.

Karbohydrater øker serotoninproduksjonen som når det er mørkt igjen øker produksjonen av melatonin, søvnhormonet. Hvor mye 10-20 gram kan holde.

4. Skru av telefonen og ikke se på TV

Lyset fra telefon og TV/pc forstyrrer produksjonen av melatonin som gjør at du sover dårligere. Ikke se på TV eller PC siste par timer før du skal sove eller kjøp briller som blokkerer det blå lyset.

5. Prioriter morgendagen i dag

Planlegg morgendagen i dag slik at du vet hvordan morgendagen skal se ut. Da slipper du å våkne til en dag med usikkerhet og ligge og gruble på hvordan dagen ser ut.

Sov godt...om noen timer.

 

Publisert: 02.05.2016 KL. 05:40
Kategori: Tips og Kuriosa
ds
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Har du lest disse?

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.