5 tips til å sove bedre

Mange sliter med søvnen. Her er noen tips på hvordan du kan forbedre søvnen
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

1. Ikke se på telefon eller pc sent på kvelden. I de fleste skjermer er det et "oppiggende" blått lys i bakgrunnen. Dette kan gjøre det vanskeligere å falle i søvn. Om du må se pc på kvelden vurder å laste ned F.lux herfra: https://justgetflux.com/

2. Ha det kjølig. en temperatur mellom 15-20 grader har vist seg å være bedre for søvnen. (Take a nap, save your Life; Sarah Mednick)

3. Unngå stimulerende midler for sent på dagen. Koffein, sukker og nikotin er stimulerende og kan bidra til å gjøre det vanskeligere å sovne. Om du må ha dette, se til at du får det i deg tidligere på dagen.

4. Prøv et varmt bad. Varme har vist seg å fungere avslappende og kan bidra til forbedret evne til å falle i søvn.

5. Spis litt proteiner og karbohydrater på kvelden. Et inntak av karbohydrater kan bidra til å produsere serotonin som er et avslappende og velvære hormon. I mørke vil dette igjen omdannes til melatonin, søvnhormonet. 20-30 gram karbohydrater på kvelden har vist seg å være effektfullt. I tillegg vil en liten mengde protein med høyt innhold av aminosyren tryptofan også bidra til å gjøre deg avslappet. Et lite måltid før sovetid kan funeger meget bra.

Publisert: 02.03.2017 KL. 08:12
Kategori: Tips og Kuriosa

Har du lest disse?

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.