Empati og ydmykhet- en viktig egenskap for alle som jobber med helse

Les denne artikkelen om empati og tilpasningsevne til mennesker
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Sykepleiere, personlig trenere, ernæringsfysiologer, leger, terapeuter og andre lignende yrker har noe til felles -- helse. I en eller annen form bidrar vi alle til å gjøre livene til hverandre bedre, enklere, mindre smertefulle og friskere. Det er vi heldige som kan. En ting jeg selv blir mer og mer opptatt av er kommunikasjon og pedagogikk. Jeg er overbevist om at dette er svært viktig for alle oss som jobber med helse, da måten man snakker på til kunde/pasient/bruker påvirker de akutt og langsiktig. 

Kunnskap er bra, men må gjøres forståelig
Å være dyktig innen et felt er givende og utfordrende. Kunnskap er nyttig og mektig, men må brukes riktig. For alle yrkesgruppene nevnt over vil måten kunnskapen brukes og kommuniseres utad være av stor betydning for hva slags tillit og ikke minst forståelse personen får til det du sier. Da jeg var på et kurs i Sverige med Eleiko for første gang (en av verdens mest anerkjente utstyrsleverandører av styrketreningsutstyr) ble vi deltakere presentert en tekst som vi måtte lese før undervisningen skulle begynne. Den teksten har virkelig limt seg til netthinnen, og studenter jeg underviser for får i dag se den samme. Helt enkelt fordi det som står er så utrolig viktig. Slå deg til ro og les dette:



“Om jeg vil lykkes med å føre et menneske mot et bestemt mål må jeg først finne det, der det er og begynne akkurat der. Den som ikke kan det lurer seg selv når han tror han hjelper andre.

For å hjelpe noen må jeg imidlertid forstå mer enn hva han gjør med først og fremst forstå det han forstår. Om jeg ikke kan det så hjelper det ikke at jeg kan og vet mer. Vil jeg allikevel vise hvor mye jeg kan så er det fordi jeg er forfengelig og hovmodig og egentlig vil bli beundret av den andre istedenfor å hjelpe han.

All ekte hjelpsomhet begynner med ydmykhet for den jeg vil hjelpe og dermed må jeg forstå at det å hjelpe ikke er å ville herske,. men å ville tjene. Kan jeg ikke dette, så kan jeg heller ikke hjelpe noen”

- Søren Kierkegaard 


Det som står er i korte trekk at for å hjelpe noen må man legge seg på nivået og forståelsesgrunnlaget til personen man prater med. Et eksempel: Om jeg ved en PT time snakker om skjærekrefter i kneet ved knebøy og hvordan en pronasjon av foten påvirker hele systemet videre, samt hvorfor thorakalryggen mangler ekstensjonsevne.. stopp litt. Forstår kunden dette? Antakelig ikke. Jeg har selv gått i fellen flere ganger med å forklare ting for avansert. Man kan ikke noe godt nok før man kan forklare det enkelt. 

Man må snakke på et språk den unike personen har mulighet til å forstå. Man må vise empati. Du må være der for å hjelpe, ikke for å vise hvor kunnskapsrik du er.
 

Publisert: 06.11.2013 KL. 05:08
Kategori: Tips og Kuriosa

Har du lest disse?

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.