6 min

Er du kontaktsøkende i salgsrollen som PT?

Å tilegne seg en kundemasse av den størrelsesorden som du ønsker er en sentral del av personlig trener rollen. I denne artikkelen ser vi på fordeler og ulemper ved å være en kontaktsøkende PT i salgsrollen.
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Er du kontaktsøkende i salgsrollen som PT?

Det er et spørsmål jeg har stilt hundrevis av personlig trenere.

Med over 20 000 PT timer gjennomført og med salg som fokus, kan jeg si en ting helt fra start av:  - Styrer du din egen hverdag som PT, så har du mye større sjanse for å lykkes med å bygge deg opp en stor og stabil masse med betalende kunder.

 

«Du som PT styrer båten» er en metafor jeg har brukt ofte når jeg underviser på Salg Markedsføring og Coaching kurset til AFPT eller når jeg er mentor for ulike personlig trenere som ønsker å lykkes i PT rollen. Begrepet handler i stor grad om å ta kontroll over din egen salgshverdag som PT. Mer spesifikt vil det si at man for eksempel tar tak i den kontaktsøkende delen av dagen. På et treningssenter finnes det mange kunder som kan være potensielle kunder. Dette behovet er mange trenere klar over og velger derfor å være passive i salgsrollen, gjennom at man bruker mye tid på treningssenteret og venter på at kunder skal ta kontakt. Det har vist seg å være mindre hensiktsmessig er min personlig erfaring som mentor for et hundretalls personlig trenere de siste 14 årene.

 

Å være førende i salgsrollen, men ikke aggressiv, og velge ut aktiviteter der man kan ta kontakt med kunder kan gi deg en ordentlig boost i salget.

 

Fordeler og ulemper ved å være en kontaktsøkende PT

En viktig fase i en selgers hverdag er kontaktfasen med potensielle kunder.

Mange personlig trenere er redde for å ta kontakt med kunder og spesielt mennesker de ikke kjenner fra før. La oss ta en titt på ulemper og fordeler med å ta kontakt med medlemmer eller andre interessenter:

 

Ulemper

Man kan ofte få «nei» – selger får tapsfølelse

Lang beslutningstid fra kunde

Bruk av selgers ressurser (tid)

Psykologisk motvilje – redd for nei

Kunden opplever det som mas

 

Fordeler

Selger styrer beslutningsgrunnlaget

Kan påvirke krav / rammer

Redusere betydningen av pris

Redusere antall konkurrenter

Oppmerksomhet / service

 

Etter min profesjonelle erfaring så trumfer fordelene ulempene for samtlige personlige trenere når de tilegner seg og «closer» nye kunder. Positive resultater gir mestringsfølelse og en tilstand av FLOW, hvor utfordringen er passe stor – men ikke for krevende og ei heller kjedelig.

 

Hvilke type kontaktsøkende arbeid ønsker du i PT rollen?

Kontaktsøkende arbeid er delt i to. Det er direkte kontakt med potensielle kunder gjennom å ringe å booke PT start timer for eksempel. Det kan også være markedsarbeid som fører til at kunder tar kontakt med deg.

Måloppnåelse avhenger av kontaktsøkende arbeid. Det er forståelig at mange utsetter det, men det er ikke akseptabelt om du ønsker å virkelig vinne ditt lokale PT marked.

 

En ting er helt sikkert når det kommer til salg av personlig trening:

 

- Kontaktsøkende arbeid definerer ofte de personlige trenerne som lykkes best med å tilegne seg en større kundemasse. De som selger godt er ofte de som har tatt kontakt med flest mennesker, fått mange «JA» fra kunder, men desto flere «NEI TAKK». Det hører med i dynamikken til en kontaktsøkende PT.

Hvor mange du tar kontakt med definerer også hvor mange kunder du "vinner". 

Kontakt 10 personer, og 4 vil være interessert, hvorav 2 blir kunder. Det er vanlig statistikk i en PT sin hverdag!

 

Lykke til med ditt salg i den kommende sesongen.

 

Henning Holm, 2022.

 

Publisert: 18.01.2022 KL. 10:43
Kategori: Siste Artikkel

Har du lest disse?

I henhold til undersøkelser gjort er det bare mellom 3 og 8 prosent av vestlig europeisk befolkning som er laktoseintole...
Hvor du holder hantelen påvirker hvor tung øvelsen er.
Er det en sammenheng mellom størrelse på leggene og livsstilssykdommer.

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.