Hemmelighetene til verdens lengstlevende: Okinawa

Hvilke hemmeligheter er det verdens lengstlevende populasjoner har? Hvordan kan de nyte mange år fler enn den generelle populasjonen?
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

En av verdens lengstlevende populasjoner kommer fra den japanske øyen Okinawa. Her er det i snitt 34 hundreåringer pr 100.000 mennekser er dette "den hellige gralen" for verdens lengstøevende populasjoner. Det er i snitt 3 ganger så mange 100 åringer pr innbygger enn i de fleste andre land i verden.

Ikke bare lever de lenger men helsestatusen er også merkbart bedre enn i de fleste andre land. Innbyggere på Okinawa har også 80% færre tilfeller av hjerteinfarkt enn i USA og troner høyest på toppen over lengstlevende.

Okinawa har et ordtak som heter Ishoku-dogen som betyr "mat og medisin fra samme kilde". Maten de spiser er rik på vitaminer og mineraler og anti-carcinogene og anti-aldrings næringsstoffer. Den tradisjonelle maten er basert på søtpoteter, ris og bladgrønnsaker med innslag av fisk, svin og soya produkter.

Lavt kaloriinntak

Undersøkelser har vist at Okinawa-innbyggere spiser mye mat, men allikevel et lavt kaloriinntak. Gjennomsnittlig spiser de rundt 1500 kalorier pr dag.

Frukt og grønnsaker

Rundt en redjedel av kostholdet kommer fra organiske grønnsaker og i landsbyen Kijoka hvor de har den aller lengste levealderen dyrkes de i mineralrik jord som tildigere var dekket av hav. Omtrent 460 varainetr av krydder dyrkes på Okinawa og mange av de benyttes også til medisinsk bruk.

Fisk

De spiser fisk 2-3 ganger pr uke med fokus på fet fisk som makrell, tunfisk og laks.

Soya

Soyaen som spises i Okinawa skiller seg fra den vestlige genetisk modifiserte (GMO) varianten som spises i vestlig mat ved at den er dyrket på tradisjonell måte.

Korn

6-7 prosjoner korn spises daglig av innbyggerne og danner omtrent en tredjedel av kostholdet.

Fysisk aktivitet

Innbyggerne på Okinawa er ikke kjent for trening, men for aktivitet. De holder seg i aktivitet ved usarbeid, jordbruk og generell bevegelse.

Lite stress

På Okinawa har de det som kalles Okinawa-tid som betyr at her går alt i sitt eget tempo. De er lite preget av vår stressede hverdag og plagene som medfølger.

Les mer om stress

Hara hachi bu-stopp når du er 80% mett

Ved å aldri spise seg fullstendig mett kan de holde kaloriinntaket nede. Et lavt kaloriinntak har vist seg ved gjentatte undersøkelser å medføre lengre levealder for arten.

Lær mer om kosthold her.

Publisert: 07.01.2015 KL. 04:18
Kategori: Siste Artikkel

Har du lest disse?

I henhold til undersøkelser gjort er det bare mellom 3 og 8 prosent av vestlig europeisk befolkning som er laktoseintole...
Hvor du holder hantelen påvirker hvor tung øvelsen er.
Er det en sammenheng mellom størrelse på leggene og livsstilssykdommer.

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.