Kan du tjene mer på å bruke en Facebook robot?

Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

En Facebook-robot eller mer beskrivende; en Messenger bot, vil kunne bidra til økt automatisering av en salgsprosess. Det er litt som en nyhetsbrevliste, bare mer personlig og vil trolig kunne selge mer delvis fordi det er mer personlig med en melding på Facebook. En av fordelene med en slik bot er at du kan presentere det som en artig greie folk vil synes er morsomt og interessant, men pass på slik at det ikke blir et upersonlig aspekt som gjør at du taper penger på det.

 

En bot bidrar som sagt til økt automatisering. Det vil si at boten tar seg av alt eller mesteparten av arbeidet med å skaffe nye kunder. Det er noen bruksområder som egner seg svært godt for en robot og noen områder kan det være best å være tilstede og snakke med potensielle kunder i egen person.

 

Ting du ikke bør bruke en messenger bot til:

Folk liker best å snakke med folk. En bot kan føles upersonlig. Selv om en kan få et raskt svar på spørsmål om priser og informasjon om tjenesten vil det kunne være vanskelig å få gode svar på mer kompliserte spørsmål. Da er det kanskje bedre at du svarer personlig og bruker litt lengre tid, enn at de får svar på spørsmål om pris med en gang og må vente på svar i ett døgn på om du har noen erfaring med trening av gravide. Du kan selvfølgelig programmere boten godt slik at kunder med et tastetrykk kan få vite svar på det aller meste, men en kan ikke forberede seg på alt.

 

Med mindre du er et stort selskap som kan spare mange penger på å automatisere kudnebehandlingsprosessen er det nok greit å svare på spørsmål fra kundene selv. Ha heller priser og vanlige svar limt inn i et dokument på telefon eller data som du raskt kan kopiere og eventuelt modifisere for en rask og presis respons på spørsmål.

 

En kunne selvfølgelig ha programmert en bot til å sende melding til eksisterende kunder som en del av en oppfølgingsprosess selv om kundene i utgangspunktet bør være de som sender en ferdig rapport for å effektivisere prosessen og sørge for at kundene involverer seg så mye som mulig i opplegget sitt.

 

Ting en messenger bot egner seg godt til:

Reklamer og konkurranser! Setter du opp en annonse i Facebooks Ads manager kan du nå ut til ganske mange nye følgere og potensielle kunder. Som sagt kan en bot fungere litt som et nyhetsbrev. Da vil det handle om å få så mange følgere som mulig innenfor målgruppen din i dette nyhetsbrevet. Ved å klikke på lenken i annonsen din vil de signe opp til nyhetsbrevet ditt. Husk at når EU-direktivet GDPR trer i kraft i april her så vil du måtte informere spesifikt og tydelig hva det er de signer opp til, hva de vil motta, hvor ofte, på hvilke plattformer og om du eventuelt skal benytte kontaktinformasjonen deres til noe annet og hvor lenge du skal oppbevare informasjonen.

 

Om du kjører en konkurranse vil det sørge for at mange signer opp for å vinne et samarbeid med deg på x antall uker for eksempel. Segmenteringen gjør du når du setter opp annonsen så du får den kundegruppen du ønsker å jobbe med. Når de har meldt seg på nyhetsbrevet som bot’en din er kan man kjøre såkalte broadcasts. Du vil kunne sende meldinger direkte i følgernes innboks, og her er det viktig å trå forsiktig. Meldinger på Facebook er ganske privat og nettopp derfor kan det være en ypperlig anledning til å få trofaste følgere, men det er også et minefelt. Sender du ut meldinger for ofte vil folk gå lei og melde seg av. Her anbefaler jeg maks 1 melding per uke og veldig sjeldent et tilbud. Fokuser heller på nyttig informasjon, gratis test av treningsprogrammer eller annet gratismateriale. Fokuset skal være på å gi. Så kan du heller konvertere og selge siden. Du kan pitche et veldig godt tilbud i det de melder seg på og deretter MAKS 1 gang per måned. Kanskje bare annenhver måned.

 

Oppsummering

En bot kan altså være et nyttig verktøy for flere følgere og å selge mer. Behandle følgerne dine godt ved å nesten utelukkende gi av deg selv og vis dem hva du kan. Fokuset er på å få fornøyde kunder så kan du heller prøve til med et salg en sjelden gang. En bot egner seg mindre til dialog med kunder jevnt over, men som en del av en konkurranse kan det være kjekt.

Publisert: 23.04.2018 KL. 02:14
Av:
Steinar Ekren
Kategori: Tips og Kuriosa

Har du lest disse?

Hold deg selv oppdatert på hva som skjer hos oss!

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.