Leg extension -en liten tilpasning

Leg extension er en øvelse som benyttes flittig av trenende.
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Mange mener at øvelsen ikke er funksjonell. Mange mener at den er "farlig". Mange mener at maskinen bør lages spiker av. Min tanke er som følger: "det kommer an på...".

Ja, øvelsen er en isolasjonsøvelse med liten overføring til idrett og det virkelige livet. Ja, den belaster kneleddet mye. Men, den har også sitt bruksområde, spesielt for de som ønsker å bygge muskler.

Leg extension trener hovedskalig vastus musklene på fremsiden av låret og med en liten tilpasning kan man få den til å ha ekstra effekt på vastus medialis.

Punkt nummer 1: bruk relativt lett vekt

Siden VM krever full ekstensjon for å aktiviseres maksimal må vekten være så lett at den tillater helt full strekk i kneleddet. Da må vekten ofte reduseres merkbart.

Punkt nummer 2: Utfør 1 1/4 reps.

Gå hele veien opp, hold et sekund, senk 1/4 ned, stopp, løft helt opp, hold og senk. Dette er er repetisjon. På denne måten får den siste delen av sluttstrekken ekstra belastning.

Punkt nummer 3: Ikke ta pause mellom repetisjonene

En av mekanismene rundt muskelvekst er at cellene sveller opp. Dette oppnås best uten pauser mellom repetisjonene så se til at du ikke stopper og fjerner spenningen i musklene før serien er over.

Lykke til!

Publisert: 17.02.2016 KL. 09:22
Kategori: Trening

Har du lest disse?

Hvordan ser man på styrketrening for barn og unge? Her finner du en artikkel som sammenfatter dagens oppfatninger. Arti...
En ny forskningsrapport forsøkte å kartlegge restitusjonstid for ulike muskelgrupper. Forsøket ble delt inn i underkrop...
Ved å benytte nakkeestrekkere øker styrke i benkpress.

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.