Myter og sannheter innen trening og helse - 1

Gjennom årene har vi alle blitt presentert for ulike fakta. Ting du MÅ og ting du IKKE MÅ gjøre. Er det så svart-hvitt. Denne artikkelen ser på noen ting som har vært ”fakta”.
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Du må spise hver tredje time.

Dette mente vi var for å holde blodsukkeret stabilt og til dels er det noen sannheter i det. Det vi ikke forstod var hvor fantastiske mekanismer kroppen har på egen hånd for å holde blodsukkeret stabilt. Faktisk er det slik at fysiologisk friske mennesker i stor grad klarer å holde blodsukkeret stabilt uten kontinuerlig tilførsel av mat.

Konklusjon: Spis så ofte som det passer deg i ditt liv.

Du blir tjukk av frukt.

Siden frukt og fruktose lett kan omdannes til fett trodde man at man automatisk ble tjukk av frukt. Ren fornuft sier at noe her ikke stemmer. Det er i de fleste frukter veldig få kalorier og til syvende og sist er det antall kalorier som bestemmer om du går opp i vekt eller ikke.

Konklusjon: spis frukt som en del av et sunt kosthold. Du blir ikke tjukk av frukt alene.

Kroppen kan bare ta opp 20-30 gram protein pr gang.

Tror du det er forskjell på en 120 kilos mann og 50 kilos jente? Selvfølgelig. Større og mindre kropper tar opp mer eller mindre proteiner og det er ingen fasit på eksakt mye den kan ta opp til hvert måltid. Det avhenger også av faktorer som kroppsvekt, trening, livsstil og mye annet.

 

Konklusjon: Så lenge du får i deg rundt 1,7 gram proteiner pr kilo kroppsvekt pr dag er det opp til deg hvor mange måltider du spiser.

Publisert: 13.10.2017 KL. 05:24
Kategori: Tips og Kuriosa

Har du lest disse?

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.