Rules of health: søvn

Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Søvn er en av de viktigste faktorene når det gjelder helse. Ikke bare er søvnen en måte for hjernen å sortere inntrykk på, men det er også den tiden fysisk og psykisk reparasjon foregår.
Både kjernekraftulykken i Tsjernobyl og oljekatastrofen Exxon Valdez anses å være årsaket delvis av mangel på søvn.
Selv om det er mange ulike meninger anses det at gjennomsnittsindividet bør få mellom 7-9 timers søvn om natten, noe vi i dag generelt ikke oppnår. Snittsøvnen i dag ligger rundt 6 timer, noe som medfører at vi opparbeider oss et relativt stort underskudd raskt. Å frarøve noen søvnen er benyttet som torturmetoder og de fleste som i dager har gått uten søvn vet nøyaktig hvorfor.


Hvordan sover man da godt:

  • legg deg til samme tid og stå opp til samme tid hver dag
  • ha rommet så mørkt som mulig (ja, dette inkluderer av med mobiltelefon og lignende)
  • ha soverommet kjølig
  • unngå kaffe, alkohol, røyk timene før du skal sove
  • unngå blinkende lys i timene før du skal sove (ja, dette inkluderer også pc)
  • spis litt karbohydrater før du legger deg. Dette bidrar til å fremme dannelsen av serotonin, velværehormonet og gjør deg litt rolig

Sov godt!
 

Publisert: 23.07.2014 KL. 12:56
Kategori: Siste Artikkel

Har du lest disse?

I henhold til undersøkelser gjort er det bare mellom 3 og 8 prosent av vestlig europeisk befolkning som er laktoseintole...
Hvor du holder hantelen påvirker hvor tung øvelsen er.
Er det en sammenheng mellom størrelse på leggene og livsstilssykdommer.

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.