Viktige faktorer for å komme i gang med styrketrening

Gode veiledere, mestringsfølelse og hjemmegym oppleves som positivt.
Gjør som tusenvis av andre. Lytt på vår podcast du også.

Helsedirektoratet anbefaler at voksne og eldre bør være fysisk aktive i cirka 30 minutter med moderat til høy intensitet hver dag. Det anbefales også at man trener styrketrening som gir økt muskelstyrke til store muskelgrupper to eller flere dager i uken. Tidligere i år ble det publisert en systematisk oversikt i British Journal of Sports Medicine som så på hva slags type personer og faktorer som  er involvert i regelmessig styrketrening. I oversikten har man sett på 51 tidligere studier fra ni ulike land, blant annet USA, Canada, Australia, Japan, Finland og Sveits. Søket etter studier ble avgrenset fra august 2015 til april 2016.

Viktig med gode instrukser
Forfatterne har sett på demografiske og miljømessige faktorer, samt atferd knyttet til det å trene styrke. Ifølge resultatene fra oversikten antyder forfatterne at friske voksne med utdannelse trener styrke oftere enn voksne med lavere utdanning og dårligere helsestatus. Man så også at hvem som leder an treningen og programmet er knyttet til det å trene styrke. Ifølge forfatterne kan det å trene med en instruktør eller personlig trener bidra til å bygge mestringsfølelse hos personer som ikke er kjent med styrketrening. Forfatterne mener derfor det er viktig å ha veiledere og personer ved treningssentre som kan lære andre styrketrening, og anbefaler tiltak som trener personalet i motiverende ledelsesferdigheter. Man ser at det å få oppmuntringer fra venner og familie kan øke sannsynligheten for at flere starter med styrketrening. Muligheter til transport og å reise til et treningssenter ble også relatert til det å trene styrke. I tillegg kan omgivelser og tilgang på treningsutstyr være avgjørende for deltakelse i styrketrening. Forfatterne så at de som hadde treningsutstyr til å utføre styrkeøkter hjemme, hadde 4,5 ganger høyere sannsynlighet for å trene styrke enn de som ikke hadde tilgang til dette.

Konklusjon
For å inkludere flere til å begynne med styrketrening konkluderer forfatterne at det er viktig med en positiv treningsopplevelse som gir mestringsfølelse. Et program med spesifikke instruksjoner samt støtte fra de rundt er viktig for å fortsette med treningen. Disse faktorene er derfor viktige når man promoterer styrketrening, ifølge forfatterne. De mener også at det bør fokuseres på tiltak for å øke interessen for styrketrening mot sårbare grupper da dette kan være viktig for daglige aktiviteter og livskvalitet. I tillegg er det viktig å ha evnen til å selv kunne planlegge treningsøkter og å følge med på sin egen treningsinnsats.

Kilde:

Factors associated with participation in resistance training: a systematic review. BJSM 2017
http://bjsm.bmj.com/content/early/2017/04/12/bjsports-2016-096950

 

Publisert: 12.06.2017 KL. 04:06
Av:
Silje Bjørnstad
Kategori: Tips og Kuriosa

Har du lest disse?

Hold deg oppdatert på nyheter

Vi sender ut nyhetsbrev regelmessig med gode tilbud, fagartikler, tips, oppstartsdatoer og annen informasjon om våre studier.

* Ved å gi oss dine kontaktopplysninger samtykker du til at vi kan kommunisere med deg via e-post og samtidig samtykker du til vår personvernpolicy.